Mimo, że na co dzień całym sercem jestem za "slow life", to zdarza się, że przyciskam lekturowy pedał gazu - wtedy pochłaniam książki jedna za drugą, a moje notatki z tych lektur to po prostu krótkie "zanotki". Dla wszystkich, którzy nie mają czasu nawet na czytanie recenzji - zbiór moich krótkich, czasem ironicznych, czasem twórczych notatek lekturowych. W razie pytań - służę pomocą. Zbiór będzie się oczywiście powiększał, zachęcam do zaglądania!
A. Duckworth Upór. Potęga pasji i wytrwałości
J. Senior Dużo radości, mniej przyjemności.
Książka o rodzicielstwie z tak zwanych "w punkt". Bardzo obiektywne i realistyczne (mimo, że amerykańskie) spojrzenie na trudy i znoje związane z posiadaniem jednego, dwójki, trójki (ha!) i więcej dzieci. Piękne ujęcie tego, co oznacza wychowywanie dzieci w szerszym kontekście życia ("Ku jakiemu celowi prowadzę moje dzieci?"). Pozostawia z poczuciem: odrzuć wszelkie oczekiwania (nastawienia, założenia, plany, zasady...), gdy opiekujesz się ludźmi z niewykształconą korą przedczołową;))
Skończyłam,
bo – choć książka pasjonująca – ma 300 stron i wypełniona jest dość
podobnymi historiami, więc może zmęczyć... Ale jak mogłabym to zrobić autorce (i sobie) i przerwać w
połowie? Wszak to książka o uporze. A tak serio – nie chciałam przerywać, bo
autorka bardzo logicznie prowadziła mnie ścieżką pt. „bądź uparty, a spotka cię
nagroda”.
I tak w kolejnych, bardzo logicznie uporządkowanych rozdziałach
(część pierwsza: „Czym jest upór i dlaczego jest ważny?”, część druga:
„Rozwijanie uporu od środka”; część trzecia: „Rozwijanie uporu od zewnątrz”)
mamy oprócz relacji z badań (m.in. interesujące wyniki badań podłużnych – czyli
tych rozpoczętych np. w roku 1940), ciekawe (choć podobne) historie znanych i
mniej znanych sportowców, kompozytorów, naukowców czy ludzi sukcesu z różnych
dziedzin. I jak na amerykańską literaturę popularnonaukową przystało – jest też
rys poradnikowy: jednoznaczne wskazówki dla nauczycieli czy rodziców, jak
rozwijać w dzieciach upór i są to naprawdę jedne z najciekawszych i najbardziej
inspirujących fragmentów (rozdział „Rodzicielstwo rozwijające upór”).
Jak to jest
napisane? Lekko, z dużą dozą osobistych doświadczeń i jeszcze większą dozą
ironicznego dowcipu. Te odwołania do osobistych doświadczeń są o tyle ciekawe,
że Duckworth to kobieta, która w swoim życiu „posmakowała” różnych profesji,
była m.in. doradcą w korporacji McKinsey, nauczycielką w szkole podstawowej, psycholożką-badaczką,
pracowniczką uniwersytecką…
Dlaczego
mogę polecić tę książkę? Bo napisana jest w duchu EduJutra i dotyczy trzech
bardzo ważnych dla EduJutra zagadnień:
- mądre
wspieranie uzdolnień polega na wspieraniu rozwoju zainteresowań, a nie „parciu
na talent”,
- mądre
wspieranie uzdolnień polega na rozwijaniu wysiłku i samodyscypliny,
- mądre
wspieranie uzdolnień polega na uczeniu dziecka, by bezustannie poszukiwało
głębszego sensu tego, co robi.
Stanisław Staszic powiedział kiedyś, że „talent jest jak
kawałek szlachetnego, ale surowego metalu; dopiero pilna praca go obrobi i
wielką wartość nadaje” – Angela Duckworth odmienia te słowa na wszelkie możliwe
sposoby. Kto gotowy na 300 stron deklinacji słowa „upór”?
J. Senior Dużo radości, mniej przyjemności.
Książka o rodzicielstwie z tak zwanych "w punkt". Bardzo obiektywne i realistyczne (mimo, że amerykańskie) spojrzenie na trudy i znoje związane z posiadaniem jednego, dwójki, trójki (ha!) i więcej dzieci. Piękne ujęcie tego, co oznacza wychowywanie dzieci w szerszym kontekście życia ("Ku jakiemu celowi prowadzę moje dzieci?"). Pozostawia z poczuciem: odrzuć wszelkie oczekiwania (nastawienia, założenia, plany, zasady...), gdy opiekujesz się ludźmi z niewykształconą korą przedczołową;))
M. Rasfeld, S. Breidenbach Budząca się szkoła
Szkoła
w
mojej głowie już dawno "obudzona". (R)ewolucja myśli, do których nikt
nie musi mnie przekonywać. Pytam - co w tym nowego; czy to odkrywcze?
Odpowiedzi są nieistotne - nawet jeśli znam i stosuję "naukę przyjazną
mózgowi" - warto przypominać prawdy z nią związane... Gdzie wcielić je w
życie? Czy w polskiej edukacji mamy miejsce na zmiany wynikające z tych
"starych prawd"? Polecam, nie tylko
nauczycielom.
J. Hattie Widoczne uczenie się dla nauczycieli
Napisana językiem przepisu kulinarnego, nie traci jednak ducha, który
zakłada, że szkoły są OK, a nauczyciele z pasją. Pytanie "Co działa w moim
nauczaniu?" otworzyło mi kosmos refleksji, planów i działań. Największe
zaskoczenie: wpływ stylu uczenia się na sprawdzalne efekty uczenia się = zero.
Najmniejsze zaskoczenie: największy wpływ na efekty uczenia się ma stosowanie
elementów oceniania kształtującego. Bardzo polecam.
A. Graff Matka feministka
Moja wizja
macierzyństwa feminizmem podszytego - nazwana!; bardzo trafne obserwacje dot.
żywota poczciwego matko-kobieto-pracowniczki. Ciekawa lektura w kontekście
teraźniejszości. Polecam oczywiście.
A. Michalak Matka Sanepid
Lubię:
- obalanie mitu świętości matki i dziecka,
- obśmiewanie nadtroskliwości,
- podważanie rodzicielstwa kontrolującego, organizującego, ingerującego.
Nie lubię:
- przekraczania subtelnej granicy między humorem a brakiem szacunku, czułości wobec dzieci ("zeżarła bułę", "rusz dupsko", "będzie wyła pod drzwiami").
Poddaję pod rozwagę.
- obalanie mitu świętości matki i dziecka,
- obśmiewanie nadtroskliwości,
- podważanie rodzicielstwa kontrolującego, organizującego, ingerującego.
Nie lubię:
- przekraczania subtelnej granicy między humorem a brakiem szacunku, czułości wobec dzieci ("zeżarła bułę", "rusz dupsko", "będzie wyła pod drzwiami").
Poddaję pod rozwagę.
Edukacja. Przewodnik Krytyki Politycznej
Inspiracje:
- pedagogika slow: czy da się w tym systemie?
- no i jeszcze powrót marzeń, by znaleźć przestrzeń i możliwości na rozmowę z młodzieżą o wrażliwości, pięknie, ciele, szacunku, przyjemności, delikatności i rozkoszy - czyli "ja jako prowadząca zajęcia z WDŻ".
Polecam.
- pedagogika slow: czy da się w tym systemie?
- no i jeszcze powrót marzeń, by znaleźć przestrzeń i możliwości na rozmowę z młodzieżą o wrażliwości, pięknie, ciele, szacunku, przyjemności, delikatności i rozkoszy - czyli "ja jako prowadząca zajęcia z WDŻ".
Polecam.
C. Honore Pod presją
Dużo
gadania, a wniosek prosty:
dać dzieciom czas,
dać dzieciom uwagę/uważność.
dać dzieciom czas,
dać dzieciom uwagę/uważność.
Wyzwanie.
Nie lada.
Photo by Uillian Vargas on Unsplash
Trudnosci w radzeniu sobie z wydatkami i projektami?
OdpowiedzUsuńJestesmy gotowi pomoc ci w tych trudnych czasach.
Skontaktuj sie z nami prywatnie, aby uzyskac wiecej informacji.
E-mail: area.of.finance13@gmail.com
Whatsapp: +33756841623