Narzędziownik



Zapraszam do częstowania się z mojego Narzędziownika, który będę sukcesywnie uzupełniać o bogate zasoby moich edukacyjnych materiałów. Pamiętajcie, że narzędzie samo w sobie nie gwarantuje sukcesu - wiele zależy od sposobu jego zastosowania. Jeśli macie jakiekolwiek pytania albo uwagi, zapraszam do kontaktu: edujutro@gmail.com.


OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE
  • patyczki na zakończenie zadania - wystarczy wydrukować, wyciąć, nakleić na patyczki i zaprosić do losowania uczniów, którzy szybciej wykonują swoją pracę: patyczki na zakończenie zadania 
  • mały, ale przydatny zbiór sposobów podawania celów lekcji i ich monitorowania: OK cele/monitoring
  • schemat do podawania celu lekcji i kryteriów sukcesu: OK na początek lekcji. Warto przyzwyczaić uczniów do jednego sposoby podawania celu lekcji i kryteriów - wytworzy to nawyk ustalania celu do każdej lekcji.
  • przydatna tabela zbierająca najważniejsze elementy oceniania kształtującego: OK lekcja - tabela. Dla nauczycieli stanowi OKjową ścieżkę, którą może podążać z uczniami podczas zajęć; dla uczniów - świetny schemat przejrzystej notatki.
SCENARIUSZE
DODATKI

  • Narzędzia do rozwoju osobistego nauczycieli:

    1. Analiza SWOT dla nauczyciela

    2. Macierz rozwojowa dla nauczycieli
     
  • Dla rodziców - 6-tygodniowe wyzwanie rodzicielskie.
  • Dla nauczycieli - checklista nauczyciela przyszłości 
  • Kuźnia uporu - katalog metod i porad wspierających kształtowanie wytrwałości u dzieci i młodzieży (8 stron!) - pobierz tu
  • ankieta podsumowująca rok pracy podczas zajęć - nie tylko dla polonistów: ankieta podsumowująca rok współpracy. Ta ankieta to punkt wyjścia do indywidualnej rozmowy z każdym uczniem na temat tego, co ważnego zadziało się podczas zajęć w minionym roku i jakie wnioski należy wyciągnąć na przyszłość. Nauczyciel, który ją przeprowadza nie boi się krytyki, potrafi rozmawiać na temat swoich mocnych stron, ale i wad. Podczas rozmowy omawiającej wyniki tej ankiety, pokazuje uczniowi poprzez swoje reakcje, że konstruktywna krytyka (a tak pomyślana jest ta ankieta – by ułatwić uczniom dawanie takiej krytyki) mogła nas budować. Rozmowa ma też służyć uściślaniu znaczeń, dookreślaniu tego, co uczeń miał na myśli i wspólnym wyciąganiu wniosków. Cały czas należy pamiętać o celu ankiety - jej przeprowadzenie ma poprawić współpracę, a nie zaognić konflikty, czy wprowadzić animozje. Poprzez uwagę, jaką poświęca się na rozmowę na temat wyników pokazujemy też, że zależy nam na zdaniu uczniów, że są dla nas ważni - to nieocenione w budowaniu pozytywnych relacji. Uczniowie mogą też zobaczyć, że są współautorami zajęć - zwłaszcza wtedy, gdy w następnym roku nauczyciel odwołuje się do wyników tych ankiet i wdraża wnioski do swojego warsztatu pracy (np. przerabia lektury, o jakich pisali uczniowie). 
  • spis filmów godnych obejrzenia z nastolatkami: filmowa skrzynka. Wyselekcjonowane przeze mnie filmy, które warto obejrzeć z nastolatkami; ich tematyka to przede wszystkim problemy dorastania, poszukiwania własnej tożsamości, ale też wielokulturowość czy wyzwania współczesnego świata. Filmy te są często bardzo trudne, dlatego też nie służą one po prostu jako "zapchaj-dziury" - oglądam je z młodzieżą aktywnie, robię stop-klatki, komentuję, pytam o zdanie odbiorców; po projekcji przeprowadzam zazwyczaj dodatkowe zajęcia.

Photo by David Rangel on Unsplash

1 komentarz:

  1. Trudnosci w radzeniu sobie z wydatkami i projektami?

    Jestesmy gotowi pomoc ci w tych trudnych czasach.

    Skontaktuj sie z nami prywatnie, aby uzyskac wiecej informacji.

    E-mail: area.of.finance13@gmail.com

    Whatsapp: +33756841623

    OdpowiedzUsuń